Κατώτερη των προσδοκιών σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές αποδείχθηκε η φετινή Black Friday στην Ελλάδα, με τις εικόνες του μεγάλου συνωστισμού και τις τεράστιες ουρές στα ταμεία των καταστημάτων από νωρίς το πρωί να ανήκουν στο πρόσφατο παρελθόν. Από το μεσημέρι κι έπειτα, πάντως, η κίνηση σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στην οδό Ερμού, καθώς και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα αυξήθηκε, με το ενδιαφέρον των καταναλωτών να προσελκύουν όχι μόνο τα προϊόντα τεχνολογίας, αλλά πολύ περισσότερο αρκετά φθηνότερα είδη ένδυσης και υπόδησης. Κίνηση από το μεσημέρι και μετά παρατηρήθηκε και σε κεντρικούς οδικούς άξονες που βρίσκονται κοντά σε εμπορικά κέντρα, όπως για παράδειγμα στη Λεωφόρο Κηφισίας.
Το εάν, βεβαίως, η αυξημένη επισκεψιμότητα ειδικά τις απογευματινές ώρες μεταφράστηκε και σε τζίρο, οι εταιρείες θα το γνωρίζουν καλύτερα τη Δευτέρα, καθώς ακόμη και σήμερα Σάββατο συνεχίζονται οι προσφορές από τις περισσότερες αλυσίδες. Κάποιες, μάλιστα, εταιρείες θα προχωρήσουν και τη Δευτέρα, 2 Δεκεμβρίου σε μεγάλες προσφορές στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα στο πλαίσιο της λεγόμενης Cyber Monday, θεσμός που εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2005, στις ΗΠΑ.
Βασική αιτία για την αυξημένη μεν σε σύγκριση με τις προηγούμενες ημέρες, μειωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές της Black Friday στην Ελλάδα κίνηση στα εμπορικά καταστήματα, θεωρείται από τους παράγοντες της αγοράς η μεγάλη διάρκεια του θεσμού των προσφορών –υπενθυμίζεται ότι φέτος η «Μαύρη Παρασκευή» ξεκίνησε σε πολλές μεγάλες αλυσίδες από το βράδυ της προηγούμενης Κυριακής– καθώς και οι σχετικά μικρές εκπτώσεις. Ας σημειωθεί, άλλωστε, ότι το διαθέσιμο εισόδημα έχει μεν βελτιωθεί, αλλά παραμένει σε σχετικά χαμηλά επίπεδα.
Επικεφαλής κορυφαίας αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, μιλώντας στην «Κ» υποστήριξε ότι, αν και οι προσφορές ξεκίνησαν από το βράδυ της Κυριακής, οι καταναλωτές ήταν διστακτικοί τις πρώτες ημέρες της εβδομάδας και η κίνηση ξεκίνησε ουσιαστικά από την Πέμπτη. Εκτίμησε, δε, ότι οι πωλήσεις κυμάνθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρυσι.
Υπάρχει και μία τρίτη σημαντική αιτία στην οποία οφείλεται το γεγονός ότι ο συνωστισμός ήταν χθες λιγότερος: η μεγάλη στροφή των καταναλωτών στην Ελλάδα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο προτιμούν ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές για τις αγορές τους, είτε ψωνίζοντας από ελληνικά είτε από ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα. Με αυτό τον τρόπο, άλλωστε, έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν πιο εύκολα έρευνα αγοράς και να συγκρίνουν τιμές, χωρίς να υποστούν καμία ταλαιπωρία.
Σύμφωνα με την εικόνα που υπήρχε, χθες, το απόγευμα σε μία από τις πλέον γνωστές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου (marketplace), η ημερήσια κίνηση από την περασμένη Δευτέρα είναι τουλάχιστον διπλάσια. Την Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, παραμονή της Black Friday, η συγκεκριμένη πλατφόρμα δέχθηκε 1,5 εκατ. επισκέπτες, ενώ τα κλικ που έγιναν ήταν περίπου 900.000.
Πολύ μεγάλη αλυσίδα που δραστηριοποιείται κυρίως στα προϊόντα τεχνολογίας διέθεσε αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος κλιματιστικά μηχανήματα, αφυγραντήρες και κάποια μοντέλα κινητών, είδη τα οποία εξαντλήθηκαν στη διάρκεια της εβδομάδας.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πάντως, ειδικά σε ό,τι αφορά το ύψος και το εύρος των εκπτώσεων που γίνονται στην Ελλάδα στη διάρκεια της Black Friday, έχουν τα στοιχεία για την περυσινή Black Friday που συγκέντρωσε και επεξεργάστηκε η πλατφόρμα Skroutz: από όλα τα προϊόντα που πωλήθηκαν μέσω της πλατφόρμας Skroutz την Black Friday του 2018, μόλις το 15% διατέθηκε σε σημαντικά χαμηλότερη τιμή (με έκπτωση δηλαδή πάνω από 10%).
Το 83,5% των προϊόντων διατέθηκε στην ίδια ή σε σχεδόν ίδια τιμή με την περίοδο πριν από τη Black Friday, ενώ υπήρχε και ένα 1,5% που πωλήθηκε ακριβότερα την ημέρα εκείνη.
Πηγή: Καθημερινή Έντυπη Έκδοση